An error occurred while updating the entries. See the inner exception for details. همایش ملی دین، فرهنگ و رسانه های نوین - چاپ خبر
سرویس:خبر
تاریخ خبر : یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳- ۰۹:۳۸
اختتامیه همایش دین فرهنگ و رسانه‌های نوین
رئیس دانشکده دین و رسانه مطرح کرد؛ ایجاد نگاه جامع به رسانه‌های نوین در همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین
به گزارش روابط عمومی دانشکده دین و رسانه اکبری گفت: همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین در طول یک سال گذشته توانست نگاه جامعی به این حوزه معرفتی داشته باشد اما در عین حال جای کار فراوانی در عرصه رسانه‌های نوین وجود دارد. دکتر کمال اکبری رئیس دانشکده دین و رسانه در آیین اختتامیه همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین که عصر امروز در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد با اشاره به اهمیت نقش رسانه‌های نوین در زندگی امروز، گفت: در حال حاضر رسانه‌ها خصوصاً رسانه‌های نوین از حوزه فرهنگ سازی و شکل‌گیری باورها تا حوزه کنش و رفتارهای بیرونی را تحت الشعاع خود قرار داده‌اند. رئیس دانشکده دین و رسانه به گستره رسانه‌های جدید اشاره کرد و افزود: امروز رسانه‌های نوین از خصوصی‌ترین فضای افراد تا مهم ترین عرصه‌های عمومی‌کشور مانند اقتصاد را در بر گرفته‌اند. اکبری با بیان اینکه ارزش ها، مهمترین عنصر قوام‌بخش جامعه هستند، عنوان کرد: با روی کار آمدن رسانه‌های جدید باید دید، ارزش‌ها در جامعه چه ویژگی‌هایی پیدا می‌کنند؛ همچنین بررسی هستی شناسی رسانه‌های نوین برپایه منابع دینی و چالش‌ها و فرصت‌هایی که ایجاد می‌کنند، از اهمیت فراوانی برخوردار است. وی با اشاره به اهمیت یافتن راهکارهای بهره گیری از رسانه‌های نوین، اظهار داشت: به دنبال شناخت ماهیت رسانه‌های جدید هستیم؛ شناخت اثرات این رسانه‌ها بر عرصه دین و فرهنگ نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است. رئیس دانشکده دین و رسانه از همکاری گسترده دانشگاه و مراکز علمی‌با دبیرخانه همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین خبر داد و افزود: ۳۳۶ مقاله توسط دبیرخانه این همایش دریافت شد؛ همچنین ۱۵۳ مقاله نگارش شده به دبیرخانه این همایش رسید؛ از میان این مقالات، در طول دو روز ۴۰ مقاله در ۶ نشست تخصصی در قم و تهران ارائه شد. اکبری با اشاره به برگزاری میزگردهای تخصصی سکوهای انتشار محتوا در حاشیه برگزار همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین، خاطرنشان کرد: همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین در طول یک سال گذشته توانست نگاه جامعی به این حوزه معرفتی داشته باشد در عین حال جای کار فراوانی در عرصه رسانه‌های نوین وجود دارد. وی با بیان اینکه در طول یک سال گذشته ۱۸ پیش نشست در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مختلف برای همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین برگزار شده است، گفت: برگزاری این پیش‌نشست ها نشان می‌دهد که مراکز علمی‌کشور، نگاه مثبت نسبت به این همایش‌داشته اند. اکبری در پایان از همه دست‌اندرکاران و همکاری کنندگان در برگزاری همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین از جمله سازمان صدا و سیما، دانشگاه صدا و سیما، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شبکه‌های مختلف تلویزیونی تقدیر و تشکر کرد. معاون فضای مجازی صدا و سیما مطرح کرد؛ چالش های مالکیت و جهانی شدن پلتفرم ها برای حکمرانی دولت ها نوری با بیان اینکه گلوگاه اصلی در نسبت حکمرانی با رسانه‌های نوین در حق مالکیت است، اظهار داشت: اگر پلتفرمی جهانی نشود، می‌میرد، برای همین پلتفرم‌های اصلی برای حضور در سایر کشورها می‌جنگند. دکتر غلامرضا نوری، معاون فضای مجازی صدا و سیما در آیین اختتامیه همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین که در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد، با بیان اینکه نظام مسائل دین و رسانه‌های نوین در سه دسته مسائل مردم، مسائل مدیران و در سطح فراگیر جهانی تقسیم بندی می‌شود، گفت: بیش از ۴۰ میلیون مخاطب فعال در شبکه‌های اجتماعی داریم که باید نظام مسائل آنها کشف و پاسخ داده شود. نوری با اشاره به اهمیت پاسخگویی به نظام مسائل مدیران فرهنگی و تولیدکنندگان محتوا، عنوان کرد: در سطح فراگیر جهانی نیز مسائل مربوط به حکمرانی دچار چالش‌های بزرگ شده و با ظهور هوش مصنوعی اعمال حکمرانی توسط حکومت‌ها مشکل پیدا کرده است. معاون فضای مجازی سازمان صدا و سیما با بیان اینکه ارکان قدرت در همه جهان دچار چالش شده، عنوان کرد: چالش‌های مربوط به حوزه فرهنگ و رسانه زودتر از بقیه حوزه‌ها خود را نشان داده است. وی ادامه داد: نتفلیکس در فرانسه چالش حکمرانی فرهنگی برای دولت این کشور ایجاد کرده؛ پلتفرم تیک تاک در آمریکا نیز ضریب نفوذ فراوانی یافته که دغدغه اعمال حکمرانی فرهنگی برای دولتمردان این کشور به وجود آورده است؛ در کشور ما نیز چالش های مشابه وجود دارد؛ به عنوان مثال هم اکنون پلتفرمی در داخل کشور ما فعال است که بخش اعظم مالکیت آن مربوط به شرکت های خارجی است. نوری با بیان اینکه گلوگاه اصلی در نسبت حکمرانی با رسانه‌های نوین در حق مالکیت است، اظهار داشت: حق مالکیت پلتفرم نقش بسزایی در حکمرانی دارد به همین دلیل دعوای اصلی دولت آمریکا با تیک تاک بر سر سهام آن است. معاون فضای مجازی صدا و سیما گلوگاه دیگر در عرصه رسانه‌های نوین را همگرایی پلتفرم‌ها دانست و عنوان کرد: اگر پلتفرمی جهانی نشود، می‌میرد، برای همین پلتفرم‌های اصلی برای حضور در سایر کشورها می‌جنگند. وی با بیان اینکه رسانه ملی با میلیون‌ها مخاطب، رسانه بلامنازع داخلی ایران است، اظهار داشت: ما در عصری زندگی می‌کنیم که بهترین فرصت برای تحقق تمدن نوین اسلامی‌به وجود آمده است؛ فراملی شدن رسانه ملی، فرصتی طلایی برای تحقق تمدن نوین اسلامی است خصوصاً که این فرصت با عریان شدن حقیقت تمدن غربی در جنگ غزه همراه شده است.
© 2016 - tv1.ir - Contact us :tv1@irib.ir