توجه به ماهیت، هستی شناسی و مباحث معرفتی مربوط به حوزه دین و رسانه و جهتگیریهایی که در ارتباط با تکنولوژیهای نوین وسایل ارتباط جمعی مطرح میشود، همچنان به عنوان یکی از مسائل مورد توجه اندیشمندان و پژوهشگران این عرصههاست. طبیعتاً چالشها و مسائل فراروی طرح این مقولات و دیدگاههای متنوع در تعامل میان دین، فرهنگ و رسانههای نوین با توجه به ماهیت میانرشتهای این حوزه، تنها با ورود صاحبنظران است که میتواند به تسهیل پیچیدگیهای این امور کمک نماید. بنابراین لازم است در محافل آکادمیک و معرفتی حوزههای دینی و اسلامی، نسبت به طرح چنین موضوعاتی اقدام شود و به عنوان مبنایی برای کشف و شناخت پارادایم اسلامی در عرصه رسانههای نوین مورد توجه قرار گیرد. برای عملی سازی و شکل دادن به این ضرورت، لازم است پژوهشگران دینی و رسانهای نسبت به تبیین، تحلیل و توصیف ابعاد نظری مختلف و تدوین متون و همافزایی علمی و اندیشهای به این مهم کمک کنند.دانشکدۀ دین و رسانۀ دانشگاه صدا و سیما از مراکز علمی است که فارغالتحصیلان آن علاوه بر دانشآموختهگی در رشتههای تخصصی ارتباطات و رسانه در مقطع کارشناسیارشد، از تحصیلات عالی حوزوی نیز برخوردارند. از طرفی در آثار و تحقیقات علمی اساتید و پژوهشگران همکار این دانشکده، توجه به رویکرد دینی مشهود است. به این سبب توقع میرود در پژوهشها و منشورات این مجموعه، به مباحث نظری و عملی ارتباطات و رسانههای نوین از منظر اسلام پرداخته شود. بدین لحاظ، همایش ملی دین، فرهنگ و رسانههای نوین به منظور گفتمانسازی و نظریهپردازی و تولید ادبیات علمی در حوزههای مرتبط با دین و رسانههای نوین برگزار میگردد. تدوین و انتشار مقالات علمی فاخر و ارزشمند این همایش میتواند خلأهای پژوهشی این حوزه را جبران نماید. محورهای این همایش عبارتند از:
- دین، فرهنگ و نظامات رسانهای
- دین، جهانی شدن و رسانههای نوین
- دین و زیباییشناسی رسانه های نوین
- زبان دین و زبان رسانههای نوین
- دین دیجیتال و رسانههای نوین
- روششناسی مطالعات دینی و رسانههای نوین
- فرهنگ، حکمرانی و رسانههای نوین
- رسانه، خردهفرهنگها و تفاهم فرهنگی
- رسانههای نوین، خانواده و سبک زندگی
- هویت دینی، عدالتطلبی و رسانههای نوین
- دین و قالبهای برنامهسازی در رسانه های نوین
- استعاره و تمثیل در رسانههای نوین
- فرصتها و چالشهای دین در رسانههای نوین
- چالشهای اخلاقی حضور دین در رسانههای نوین
- چالشهای حقوقی حضور دین در رسانههای نوین
- هنرهای رسانهای و عرفیسازی دین
- دین، رسانههای نوین و چالشهای زیستمحیطی
- تنظیمگری رسانههای نوین و حکمرانی فضای مجازی
- فرهنگ و آیندهپژوهی رسانههای نوین
- علوم شناختی، دین و رسانههای نوین
- هوش مصنوعی، دین و رسانههای نوین
- رسانههای نوین و بازآفرینی انقلاب اسلامی
- دین و تنوع زیباییشناسیهای نوظهور
ارتباط با دبیرخانه:
ایمیل: rcnmconference@gmail.com
پیامرسان ایتا: Rcnmconference@
کانال همایش در ایتا: https://eitaa.com/rcnmconference1
کانال همایش در بله: ble.ir/join/6MbAcGFMGS
شماره تماس: 02532904414